Blogolj!

Uli Hoeneß: az erő nagyon fontos!

Regős András

Több mint négy évtizede a klub szerves része

A DW-nek adott interjújában a Bayern München elnöke, Uli Hoeneß betekintést nyújtott a klubban betöltött szerepébe, és a kemény munkába, amivel az évek alatt a Bayernt egy világszinten ismert márkává tette. Hoeneß átélte a legrosszabb és legjobb időszakokat. Nem kérdés, hogy nagy szerepe volt a Bayern felemelkedésében.

Mindig szerény

Amikor megkérdezték mit gondol arról, hogy egyesek „a Bayern München lelkének” tartják, Hoeneß inkább más, a klub számára fontos embereket emelt ki.

„Örülök hogy ezt gondolják rólam, de nem várhatják el tőlem, hogy eldöntsem igaz-e. Ez nem az én dolgom. De boldoggá tesz, és remélem, hogy a munkámmal rászolgáltam erre a névre. Természetesen nagy előnyt ad nekünk, hogy olyan karizmatikus emberek vannak és voltak nálunk, mint Franz Beckenbauer, Karl-Heinz Rummenigge, Paul Breitner, Gerd Müller vagy Sepp Maier, akik a játékos karrierjük után mind kivették a részüket a csapat felépítéséből.”

Bár hosszú a lista az ex-játékosokról akik visszatértek a klubhoz valamilyen szerepben, Hoeneß a Bayernt leghosszabb ideig szolgálók közé tartozik. 27 évesen lett a Bajorok sportigazgatója, miután egy balszerencsés térdsérülés miatt be kellett fejeznie labdarúgó karrierjét. Azóta több posztot is betöltött a klubban, de tartott egy kis szünetet 2014-ben, amikor két év letöltendő börtönbüntetést kapott adócsalásért – erről az esetről nem beszél olyan nyíltan, mint más dolgokról.

Átalakulás

Amikor arról kérdezték, mik voltak a tervei, amikor 1979-ben átvette a Bayern München sportigazgatói posztját, Hoeneß elmagyarázta, hogyan akart a klubból egy világszintű márkát csinálni, ami túlnyúlik Németország és Európa határain. Abban az időben a Bayern – pénzügyi értelemben – sokkal kisebb klubnak számított egyes Európa topligáiban játszó csapatokhoz képest. Hoeneß ezen akart változtatni.

„Mindig is hittem benne, hogy a Bayern egy globális márkává válhat… Abban az időben a Bayern éves bevétele 12 millió német márka volt (nagyjából 6,1 millió euró). Ennek 85 százaléka a jegyeladásokból származott. Szóval az első tervünk az volt, hogy csökkentsük a jegyeladások jelentőségét. Most a jegyek a tíz százalékát teszik ki a 630 millió eurós bevételünknek.”

A tengerentúlon is járt, hogy tanulmányozza, más sportok topligáinak csapatai mitől olyan sikeresek pénzügyileg.

„A kezdetektől pénzügyileg függetlenné akartam tenni a klubot. Az USA-ba repültem, hogy közelebbről megfigyelhessem az NFL-t és az NBA-t. Manchesterben is jártam, mert abban az időben a Manchester Unitednek különösen jó pénzügyi koncepciója volt.”

Hoeneß továbbra is különösen büszke arra, hogy a Bayernnek nem kell nagy szponzorokra vagy külső befektetőkre támaszkodnia a növekedéshez, amit a legtöbb úgymond „nagyobb” klub megtesz.

„Jelenleg három részvényesünk van, mind 8,3 százalékot birtokol, ez az egyetlen külső bevételünk. Rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy tagok birtokolnak 75,1 százalékot a csapatból. Ez lehetővé teszi, hogy magunk hozzuk meg a döntéseket, és semmi se történhessen a vezetés beleegyezése nélkül.”

A modern futballban túlzottan elszálltak az átigazolási árak, Hoeneß ezért, a Bayern többi vezetőjével együtt úgy gondolja, az európai topklubokat szigorúbban kéne ellenőrizni a Pénzügyi Fairplay szempontjából. A múlt héten Rummenigge felszólította az UEFA-t, hogy komolyabb következményekkel kéne sújtaniuk azokat a csapatokat, amik megsértették az FFP-t, és ez szerinte jelenleg több csapatra is igaz.

Erőviszonyok és a „Mia san Mia”

Habár úgy tűnhet, hogy Hoeneß és Rummenigge gyakori nézeteltérései hátráltatják a Bayern Münchent, Hoeneß szerint a kiegyensúlyozott erőviszonyok elengedhetetlenek egy sikeres klub vezetéséhez.

„(Az erő) egy olyan szó, amit sokszor negatív értelemben használnak manapság – de szerintem ez nem így van. Ha felelősségteljesen használod, az erő jó dolog is lehet, mert nélküle nem tudsz döntéseket hozni, vagy változtatni dolgokon. Az erő – a jó szándékú emberi erő – a legfontosabb. Nem csak a társadalomban, nem csak a politikában – egy futballklubban is.”

A „Mia san Mia” valódi jelentéséről Bajorországban Hoeneß a bajtársiasság érzését emelte ki:

„Ez az az érzés, amikor bemész egy sörkertbe és ahelyett hogy azt mondanák ’Nem, bocsi, foglalt a szék’, inkább azt mondják ’Gyere, szorítunk neked helyet’. És vadidegenekkel sörözöl és töltesz el egy kellemes estét. … De nem csak ez a segítőkészség, hanem az összetartás is nagyon fontos. A Bayernt már nem csak egy futball klubnak tekintjük, hanem egy közösségi szervezetnek, ami sokak otthona és pótcsaládja.”

Forrás : https://www.bavarianfootballworks.com/

https://bayern.blogstar.hu/./pages/bayern/contents/blog/43577/pics/lead_800x600.jpg
BAYERN HÍREK,Interjúk, nyilatkozatok,uli hoeneß
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?