James és a mese a mezéről : Sikertörténet lesz-e a James Rodriguez mezek eladása?

Sukupčák Marián

München – Hány mezt kell egy topcsapatnak eladnia, hogy egy szupersztár, mint James Rodriguez igazolása megtérüljön? A SPORT1-nél három szakértő beszélt a témáról.

Real Madrid elnöke egyszer kimondta.

"Nincs megtérülőbb dolog egy sztárnál. Mindegy mennyibe kerül, két-három év alatt kompenzálja a kiadásokat." - mondta Florentino Perez.

Azóta kering ez az állítás a futballpiacon, hogy a nagy klubok a top átigazolásaikat a mezeladásokból refinanszírozni tudják.

Amint 2009-ben Perez hároméves szünet után megkezdte második elnöki periódusát a királyi gárdánál, kezdőajándékként rögtön varázsolt két szupersztárt a kalapból, Cristiano Ronaldo és Kaká személyében. És attól a naptól tényleg emelkedtek a bevételek.

Ronaldohoz hasonlóan?

Hasonlóan fog történni most az FC Bayernnél James Rodriguezzel? Mindenesetre a kolumbiai játékos mezéből az elmúlt évben 1,2 millió darabot adtak el. Ez világszinten a második helyet jelentette Lionel Messi (1,9 millió) mögött és Cristiano Ronaldo (900.000) előtt.

De tényleg lehet ebből egy topsztárt finanszírozni? A SPORT1 elmagyarázza a mezeladások bonyolult konstrukcióját.

Minden mez ára a nettó árakon alapul, a felszerelést biztosító cég birtokolja az értékesítési jogokat, a klub a saját csatornáin értékesíti a trikókat, amiket előtte a felszerelést szállítótól beszerzett.

„A klub nettó bevétele a mezeladásokból egyrészt függ az értékesítés módjától (saját vagy közvetítőn keresztüli értékesítés), másrészt a klub beszerzési és licensz-feltételeitől.” -  mondja Dr. Peter Rohlmann marketing-szakértő.

„Általánosságban elmondható: ha az egyesület maga árusít a saját fanshopjaiban és interneten, a kereskedői haszon és a licenszdíjak maradnak nála.”

Ha a mezeket külső kereskedők árulják, akkor a klubnak csak a licenszdíj marad, ami rendszerint nagyjából öt Euró.

A felszerelés-szállító és az egyesület közötti megállapodás

Egy felszerelés-szállító akkor köt megállapodást futballklubbal, ha attól előnyt remél. Az európai topklubok esetén rendszerint az történik, hogy a felszerelés-szállítók jelentős összeget fizetnek azért, hogy ők lehessenek egy klub beszállítói.

Ezek az összegek a két számjegyű milliós összegek felső határán mozognak – a Manchester United esetén az évenkénti 100 millió Eurós álomhatárt is majdnem elérték.

„Ebben természetesen megint csak kiemelkedően fontosak az egyes játékosok, mert ezek a szupersztárok nem csak magukat, hanem a klubokat is megtestesítik, és ezzel feljebb viszik a klub mezeinek eladását”, -  mondja Dr. Michael Hinz merchandising-szakértő a SPORT1-el folytatott beszélgetésen.

Ő 2000-től 2015-ig az FC St. Pauli teljes merchandising-tevékenységért felelt, és márkává tette a halálfejes logót. Ezen kívül Hinz felelt éveken keresztül az Union Berlin merchandising-jáért is.

Játékosok refinanszírozása

Melyik topjátékosoknál beszélhetünk egyáltalán refinanszírozásról?

„Önmagában ez egyiküknél sem sikerült, ha csak a mezeladásokat tekintjük. És olyan sok szupersztár milliós mezeladásokkal nincs is”, -  mondja Rohlmann.

Még a futball első nagy megasztárja, akinél ezt sejthetnénk, nevezetesen David Beckham mezéből is 1992 (karrierjének kezdete a Manchester United-nél) 2013 között (utolsó fél szezon a Paris Saint-Germain-nél) nagyjából nyolc milliót adtak el.

Ha átlagos nyereségként (saját és külső eladásokból) felfele kerekítve hat-hét Eurót feltételezünk, ez 21 éven keresztül 50-55 millió Eurót jelentett volna, de csak a Real Madridnál töltött négy éve (kb. 2,5 millió Beckham-mez) átigazolási díjjal, adókkal és fizetéssel állítólag 80-85 millióba került.

Milliós mezeladások

Méltó követője ezen a poszton, Cristiano Ronaldo sem tudja a miatta felmerülő költségeket az időközben milliós nagyságrendű mezeladásokból visszahozni, mert a játékosok fizetése és az átigazolási díjak sokkal gyorsabban emelkedtek, mint a mezek ára és a szurkolók száma, akik mezt vásárolnak.

Az FC Bayern James-t két évre vette kölcsön a Real Madridtól, vásárlási opciót is kikötöttek. A müncheniek a spanyoloknak szezononként öt millió Euró kölcsönzési díjat fizetnek.

Ha a rekordbajnok a 2018/19-es szezon végén leigazolja a kolumbiait, a kivásárlási ár 35,2 millió Euró lesz. Összesen 45,2 millió Euró lenne a végösszeg – új klubrekord a Säbener Straßen.

Összehasonlításként: 2014-ben a Real Madrid 75 millió eurót fizetett Rodriguezért az AS Monaconak. Az átigazolási díj egy része viszont James esetében gyorsan visszakerült a királyi gárda kasszájába. A szerződés aláírása utáni két napon máris 345.000 mezt adtak el, a többségét Ázsiában és Kolumbiában.

A Bayern-vezetők remélnek, a szakértő óvatosságra int

A Bayern-vezetők természetesen remélik, hogy James esetén most is hasonló történik, mint akkor. Viszont egy topsztár leigazolása nem csak a mezeladásokról szól.

Oliver Brüggennek határozott véleménye van a mezeladásokból történő finanszírozásról.

„Általánosságban megállapíthatjuk, hogy a top játékosok refinanszírozása csak a mezeladásokból valójában mítosz és valójában nem lehetséges”, -  hangsúlyozza az Adidas szóvivője a SPORT1-nek.

Rohlmann a PR-Marketing nevű cégtől ugyanígy látja:

„Mese, illetve szépre színezett számítás, ha egy klub azt hiszi, hogy csak a szurkolói mezvásárlásaiból finanszírozhat egy sztárt.”

Fordította : Sukupcák Marián és Frey Dóra

Forrás : http://www.sport1.de/

http://bayern.blogstar.hu/./pages/bayern/contents/blog/40724/pics/lead_800x600.jpg
BAYERN HÍREK,Beszámolók
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?